Saturday 17 November 2012

Puisi Untuk 6 Jahanam



Malam ini sangat gelisah
Mengenangkan peristiwa pahit itu
Rasanya telah lupa semuanya
Namun satu-satu khabar datang membawa petunjuk

Mula semuanya seperti mengambil berat
Mulanya semuanya seperti mengambil tahu
Mulanya semuanya seperti memberi simpati
Mulanya semuanya seperti memberi semangat

Mungkin kamu semua telah penat
Mungkin kamu semua telah muak
Mungkin kamu semua telah jemu
Mungkin kamu semua telah bosan

Hanya kerana dia yang sangat istimewa itu
Hanya kerana secebis kebahagian yang dimiliki
Hanya kerana suka menceritakan
Hanya kerana rasa ingin meluahkan

Maafkan aku wahai teman kerana terlupa apa yang diperkatakan
Maafkan aku wahai teman kerana selalu mencuri masamu
Maafkan aku wahai teman kerana terpaksa membenci diri ini
Maafkan aku wahai teman kerana membuatkan hidup kalian tidak tenang

Mungkin aku yang terlebih kata dalam tidak sedar
Mungkin aku  tersalah pilih teman untuk bicara
Mungkin aku yang penuh salah sangka
Mungkin aku yang kurang bijak menilai

Musibah yang menimpa
Hanya senyum tawar darimu
Kesedihan yang menimpa
Hanya  hati yang keras kau tunjukkan


Suatu perancangan yang hebat nantilah perancangan hebat dari Allah
Suatu fitnah yang amat besar nantilah hukuman dari Allah
Suatu pendustaan yang amat kejam nantilah balasan dari Allah
Suatu rekaan cerita penuh penipuan nantilah azab dari Allah

Namun mengapa tidak pernah ke depan jika kamu semua benar
Namun mengapa perlu bersembunyi  jika kamu semua benar
Namun mengapa perlu  bersangsi jika kamu semua benar
Namun mangapa perlu adanya fitnah jika kamu semua benar


Kamu golongan yang sangat kotor hatinya
Kamu golongan yang sangat  bermuka-muka
Seperti kamu itu munafik
Seperti kamu itu pembelot

Pembawa berita kata kau kata  aku tidak sedar diri
Pembawa berita kata  kau kata aku tidak ada perasaan
Kau kata aku terlalu negative
Kau kata aku tak layak untuk mengecapi kebahagiaan

Tapi aku terlalu bijak menafsir berita
Aku terlalu bijak untuk tidak menyerang
Aku terlalu sabar untuk mengeratkan ukhuwah
Semuanya kerna aku pilih untuk bahagia

Kau kata pemberita kata aku cemburu
Kau kata pemberita kata aku dengki
Kau kata pemberita kata aku  khianat
Kau kata penberita kata aku hipokrit

Mengapa terlalu bodoh untuk percaya
Mengapa terlalu bodoh untuk mengikut
Mengapa tidak belajar dari masa silam
Mangapa tidak ke depan untuk bersuara


Asalnya aku sama sahaja seperti kamu
Berasa seronok  bersama memakan daging saudara
Mencipta bahagia atas kesengsaraan orang lain
Merasa bahagia mencipta sebuah cerita dongeng

Bila diri tehantuk batu baru sedar
Mula lihat betapa buruknya diri ini
Mula sedar siapa kawan siapa lawan
Mula tahu diri telah terjerat kerna kesilapan sendiri


Namun pencipta diri masih sayang
Namun pencipta diri masih memberi rezeki
Ada lagi manusia mempunyai hati yang tulus
Kehidupan baru kusambut dengan syukur

Terima kasih kepada 6 jahanam
Kernamu aku belajar hidup
Terima kasih pada yang membantu
Kerna kamu aku belajar bersyukur



No comments: